Kriteria | Perempuan | Lelaki |
---|---|---|
Merenung ke arah objek yang terletak lebih kurang 20-25sm dari wajahnya. | 18 | 17 |
Menunjukkan tindak balas yang berbeza apabila diberikan puting tiruan/botol | 0 | 1 |
Melihat mengikut arah objek yang bergerak apabila didudukkan | 52 | 39 |
Menggerakkan kepala dan mata mengikut objek bergerak. | 14 | 17 |
Mencapai dan menggenggam objek dan membuat bunyi yang biasa didengar | 42 | 28 |
Membuat bunyi yang biasa didengar | 0 | 1 |
Mencari barang yang disembunyikan | 1 | 1 |
Bertindak balas apabila mendengar pelbagai bunyi (contoh bunyi telefon, pintu diketuk dan sebagainya) | 37 | 23 |
Boleh membezakan tekstur seperti kasar dan halus, licin dan kesat. | 125 | 108 |
Mengenal dan menamakan punca bunyi di persekitaran (contoh: bunyi kucing, bunyi kereta) | 2 | 1 |
Mengenal objek di persekitaran (contoh: pokok, longkang, kucing) | 3 | 1 |
Membuat pemerhatian pada objek dalam persekitaran menggunakan deria | 81 | 85 |
Menggunakan bahan ICT (contoh:memilih dan memulakan game, tanpa bantuan) | 139 | 174 |
Memberi tahu ciri-ciri sesuatu objek/bahan. | 149 | 148 |
Memberitahu pelbagai jenis rasa pada sesuatu makanan. | 84 | 133 |
Meneroka pelbagai tekstur objek. | 22 | 38 |
Membeza pelbagai jenis rasa makanan | 48 | 51 |
Suka sesetengah makanan pejal | 31 | 42 |
Menunjukkan reaksi pada bunyi dan muzik yang didengar | 12 | 19 |
Membezakan pelbagai bunyi di dalam persekitaran. | 56 | 73 |
Boleh mencari barang yang disembunyikan. | 45 | 50 |
Meneliti sesuatu objek dengan tangan atau mata. | 13 | 25 |
Menunjukkan minat kepada objek yang berwarna terang. | 31 | 37 |
Mengumpul maklumat dari persekitaran menggunakan pelbagai deria (lihat, dengar, bau, rasa dan sentuh) | 41 | 54 |
Menggunakan gabungan antara pelbagai maklumat deria (warna, bentuk, tekstur dan rasa) dalam penyelesaian masalah. | 79 | 84 |
Memahami konsep kehidupan yang terdapat dalam persekitaran (contoh: keperluan asas haiwan dan tumbuhan). | 41 | 51 |
Mengaitkan sebab dan akibat melalui soalan-soalan seperti: mengapa?, bagaimana? | 54 | 72 |
Menggunakan pengetahuan dan pengalaman dalam situasi baharu. | 58 | 82 |
Membeza di antara rasa manis, masam dan pahit. | 33 | 43 |
Membeza pelbagai jenis bau (seperti buah pisang, mentega dan limau). | 25 | 43 |
Suka bau susu ibu. | 25 | 22 |
Sensitif terhadap perubahan suhu (contoh: menangis apabila terlalu sejuk atau panas). | 14 | 15 |
Memberi tumpuan kepada bunyi suara | 13 | 9 |
Bertindak balas ke atas suara | 11 | 13 |
Mendengar ke arah bunyi. | 14 | 7 |
Diam apabila mendengar bunyi muzik, lullaby atau dzikir. | 12 | 6 |
Menoleh ke arah suara atau bunyi. | 16 | 7 |
Mengecam ibu, bapa, penjaga dan sesiapa sahaja yang rapat dengannya sejak awal kelahiran. | 20 | 10 |
Mata fokus memandang objek. | 11 | 10 |
Menunjukkan minat kepada warna yang terang dan berkontra (seperti hitam-putih). | 22 | 22 |
Meneroka dan membeza pelbagai tekstur objek melalui sentuhan dan keselesaan memakai fabrik tertentu (contoh: cotton berbanding polyester) | 73 | 64 |
Membeza pelbagai rasa (manis, pahit, masam, masin) | 72 | 70 |
Berhenti bermain apabila mendengar sesuatu bunyi. | 31 | 41 |
Mencari arah punca bunyi dengan memusingkan kepala dan mengelipkan mata. | 25 | 19 |
Suka mendengar lagu yang dinyanyikan padanya. | 24 | 21 |
Memasukkan objek ke dalam mulut untuk meneroka. | 36 | 25 |
Mengajuk bunyi burung/binatang yang didengar. | 65 | 72 |
Merenung corak objek yang berbeza. | 37 | 50 |
Melihat dan mengikut pergerakan objek dari kiri ke kanan dan sebaliknya (180 darjah) | 22 | 23 |
Melihat semua warna dan membeza warna terang-gelap. | 66 | 66 |
Memindahkan pandangan dari satu objek ke satu objek yang lain. | 27 | 24 |
Mencari objek yang terjatuh. | 50 | 35 |
Membezakan jarak dan ruang | 183 | 194 |
Mencari objek dalam bekas (contoh mainan kotak) | 54 | 48 |
Meneroka pelbagai jenis mainan. | 36 | 35 |
Bergerak mengikut objek yang bergerak | 40 | 42 |
Mengenalpasti perubahan yang berlaku pada objek contoh objek timbul jadi tenggelam, basah jadi kering, bersih jadi kotor. | 123 | 138 |
Suka meneliti objek seperti pergerakan roda kereta mainan. | 56 | 43 |
Meneliti, meneroka dan peka dengan persekitaran seperti dapat membezakan bunyi binatang, kenderaan dan cuaca. | 88 | 102 |
Mendengar dengan teliti sesuatu bunyi atau percakapan yang menarik mereka. | 96 | 128 |
Memerhati perubahan yang berlaku pada satu-satu objek. | 119 | 115 |
Bertindak balas terhadap rangsangan deria secara lisan. | 158 | 167 |
Membezakan berbagai jenis deria: - rasa seperti masam-manis, - tekstur seperti kasar-lembut, - suhu seperti panas-sejuk, - bunyi seperti kuat-perlahan, - bau wangi-busuk | 102 | 149 |
Membezakan bentuk-bentuk dan menyiapkan jigsaw puzzle yang mudah. | 164 | 150 |
Suka meneroka objek untuk mempelajari sesuatu daripadanya. | 118 | 119 |
Berminat untuk mendapat pengalaman baru di luar rumah atau tempat baharu. | 119 | 136 |
Mencuba untuk menyanyi apabila mendengar lagu. | 83 | 106 |
Menyanyi lagu mengikut melodi dan rentak yang betul. | 105 | 148 |
Mula mengaitkan sebab dan akibat melalui soalan (contoh: kenapa perlu pakai kasut masa main luar?). | 146 | 137 |
Mula memahami konsep prasains (contoh: air mengalir). | 188 | 165 |
Boleh membezakan jarak (jarak yang dekat dan jauh) | 115 | 98 |
Meneliti, meneroka, peka dan membuat pilihan dari persekitaran. | 167 | 165 |
BILANGAN PERKEMBANGAN KANAK-KANAK MENGIKUT SENARAI SEMAK KURIKULUM PERMATA BERDASARKAN JANTINA BAGI PERKEMBANGAN DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN (TIDAK CAPAI) |
||
---|---|---|
Jumlah Keseluruhan Kanak-Kanak : 4,749 orang | ||
Kriteria | Perempuan | Lelaki |
Merenung ke arah objek yang terletak lebih kurang 20-25sm dari wajahnya. | 18 | 17 |
Menunjukkan tindak balas yang berbeza apabila diberikan puting tiruan/botol | 0 | 1 |
Melihat mengikut arah objek yang bergerak apabila didudukkan | 52 | 39 |
Menggerakkan kepala dan mata mengikut objek bergerak. | 14 | 17 |
Mencapai dan menggenggam objek dan membuat bunyi yang biasa didengar | 42 | 28 |
Membuat bunyi yang biasa didengar | 0 | 1 |
Mencari barang yang disembunyikan | 1 | 1 |
Bertindak balas apabila mendengar pelbagai bunyi (contoh bunyi telefon, pintu diketuk dan sebagainya) | 37 | 23 |
Boleh membezakan tekstur seperti kasar dan halus, licin dan kesat. | 125 | 108 |
Mengenal dan menamakan punca bunyi di persekitaran (contoh: bunyi kucing, bunyi kereta) | 2 | 1 |
Mengenal objek di persekitaran (contoh: pokok, longkang, kucing) | 3 | 1 |
Membuat pemerhatian pada objek dalam persekitaran menggunakan deria | 81 | 85 |
Menggunakan bahan ICT (contoh:memilih dan memulakan game, tanpa bantuan) | 139 | 174 |
Memberi tahu ciri-ciri sesuatu objek/bahan. | 149 | 148 |
Memberitahu pelbagai jenis rasa pada sesuatu makanan. | 84 | 133 |
Meneroka pelbagai tekstur objek. | 22 | 38 |
Membeza pelbagai jenis rasa makanan | 48 | 51 |
Suka sesetengah makanan pejal | 31 | 42 |
Menunjukkan reaksi pada bunyi dan muzik yang didengar | 12 | 19 |
Membezakan pelbagai bunyi di dalam persekitaran. | 56 | 73 |
Boleh mencari barang yang disembunyikan. | 45 | 50 |
Meneliti sesuatu objek dengan tangan atau mata. | 13 | 25 |
Menunjukkan minat kepada objek yang berwarna terang. | 31 | 37 |
Mengumpul maklumat dari persekitaran menggunakan pelbagai deria (lihat, dengar, bau, rasa dan sentuh) | 41 | 54 |
Menggunakan gabungan antara pelbagai maklumat deria (warna, bentuk, tekstur dan rasa) dalam penyelesaian masalah. | 79 | 84 |
Memahami konsep kehidupan yang terdapat dalam persekitaran (contoh: keperluan asas haiwan dan tumbuhan). | 41 | 51 |
Mengaitkan sebab dan akibat melalui soalan-soalan seperti: mengapa?, bagaimana? | 54 | 72 |
Menggunakan pengetahuan dan pengalaman dalam situasi baharu. | 58 | 82 |
Membeza di antara rasa manis, masam dan pahit. | 33 | 43 |
Membeza pelbagai jenis bau (seperti buah pisang, mentega dan limau). | 25 | 43 |
Suka bau susu ibu. | 25 | 22 |
Sensitif terhadap perubahan suhu (contoh: menangis apabila terlalu sejuk atau panas). | 14 | 15 |
Memberi tumpuan kepada bunyi suara | 13 | 9 |
Bertindak balas ke atas suara | 11 | 13 |
Mendengar ke arah bunyi. | 14 | 7 |
Diam apabila mendengar bunyi muzik, lullaby atau dzikir. | 12 | 6 |
Menoleh ke arah suara atau bunyi. | 16 | 7 |
Mengecam ibu, bapa, penjaga dan sesiapa sahaja yang rapat dengannya sejak awal kelahiran. | 20 | 10 |
Mata fokus memandang objek. | 11 | 10 |
Menunjukkan minat kepada warna yang terang dan berkontra (seperti hitam-putih). | 22 | 22 |
Meneroka dan membeza pelbagai tekstur objek melalui sentuhan dan keselesaan memakai fabrik tertentu (contoh: cotton berbanding polyester) | 73 | 64 |
Membeza pelbagai rasa (manis, pahit, masam, masin) | 72 | 70 |
Berhenti bermain apabila mendengar sesuatu bunyi. | 31 | 41 |
Mencari arah punca bunyi dengan memusingkan kepala dan mengelipkan mata. | 25 | 19 |
Suka mendengar lagu yang dinyanyikan padanya. | 24 | 21 |
Memasukkan objek ke dalam mulut untuk meneroka. | 36 | 25 |
Mengajuk bunyi burung/binatang yang didengar. | 65 | 72 |
Merenung corak objek yang berbeza. | 37 | 50 |
Melihat dan mengikut pergerakan objek dari kiri ke kanan dan sebaliknya (180 darjah) | 22 | 23 |
Melihat semua warna dan membeza warna terang-gelap. | 66 | 66 |
Memindahkan pandangan dari satu objek ke satu objek yang lain. | 27 | 24 |
Mencari objek yang terjatuh. | 50 | 35 |
Membezakan jarak dan ruang | 183 | 194 |
Mencari objek dalam bekas (contoh mainan kotak) | 54 | 48 |
Meneroka pelbagai jenis mainan. | 36 | 35 |
Bergerak mengikut objek yang bergerak | 40 | 42 |
Mengenalpasti perubahan yang berlaku pada objek contoh objek timbul jadi tenggelam, basah jadi kering, bersih jadi kotor. | 123 | 138 |
Suka meneliti objek seperti pergerakan roda kereta mainan. | 56 | 43 |
Meneliti, meneroka dan peka dengan persekitaran seperti dapat membezakan bunyi binatang, kenderaan dan cuaca. | 88 | 102 |
Mendengar dengan teliti sesuatu bunyi atau percakapan yang menarik mereka. | 96 | 128 |
Memerhati perubahan yang berlaku pada satu-satu objek. | 119 | 115 |
Bertindak balas terhadap rangsangan deria secara lisan. | 158 | 167 |
Membezakan berbagai jenis deria: - rasa seperti masam-manis, - tekstur seperti kasar-lembut, - suhu seperti panas-sejuk, - bunyi seperti kuat-perlahan, - bau wangi-busuk | 102 | 149 |
Membezakan bentuk-bentuk dan menyiapkan jigsaw puzzle yang mudah. | 164 | 150 |
Suka meneroka objek untuk mempelajari sesuatu daripadanya. | 118 | 119 |
Berminat untuk mendapat pengalaman baru di luar rumah atau tempat baharu. | 119 | 136 |
Mencuba untuk menyanyi apabila mendengar lagu. | 83 | 106 |
Menyanyi lagu mengikut melodi dan rentak yang betul. | 105 | 148 |
Mula mengaitkan sebab dan akibat melalui soalan (contoh: kenapa perlu pakai kasut masa main luar?). | 146 | 137 |
Mula memahami konsep prasains (contoh: air mengalir). | 188 | 165 |
Boleh membezakan jarak (jarak yang dekat dan jauh) | 115 | 98 |
Meneliti, meneroka, peka dan membuat pilihan dari persekitaran. | 167 | 165 |