Kriteria | Perempuan | Lelaki |
---|---|---|
Merenung ke arah objek yang terletak lebih kurang 20-25sm dari wajahnya. | 14 | 10 |
Melihat mengikut arah objek yang bergerak apabila didudukkan | 42 | 34 |
Menggerakkan kepala dan mata mengikut objek bergerak. | 7 | 12 |
Mencapai dan menggenggam objek dan membuat bunyi yang biasa didengar | 36 | 21 |
Bertindak balas apabila mendengar pelbagai bunyi (contoh bunyi telefon, pintu diketuk dan sebagainya) | 25 | 16 |
Boleh membezakan tekstur seperti kasar dan halus, licin dan kesat. | 87 | 69 |
Mengenal dan menamakan punca bunyi di persekitaran (contoh: bunyi kucing, bunyi kereta) | 2 | 1 |
Mengenal dan menamakan tekstur (contoh: keras, lembut, tajam) | 1 | 1 |
Mengenal objek di persekitaran (contoh: pokok, longkang, kucing) | 3 | 1 |
Meramal sesuatu kejadian (contoh: nak hujan, nanti tumpah) | 1 | 2 |
Membuat pemerhatian pada objek dalam persekitaran menggunakan deria | 279 | 284 |
Menggunakan bahan ICT (contoh:memilih dan memulakan game, tanpa bantuan) | 120 | 155 |
Memberi tahu sebab dan akibat (contoh: jangan lari, nanti jatuh) | 0 | 1 |
Memberi tahu ciri-ciri sesuatu objek/bahan. | 198 | 200 |
Memberitahu pelbagai jenis rasa pada sesuatu makanan. | 61 | 93 |
Mengumpul dan merekod maklumat berbagai cara (contoh: lakaran, senarai semak bergambar) | 1 | 2 |
Mengetahui bahawa bunyi boleh dihasilkan berbagai cara (contoh: ketuk meja, goncang botol air) | 1 | 2 |
Meneroka pelbagai tekstur objek. | 19 | 26 |
Membeza pelbagai jenis rasa makanan | 40 | 38 |
Suka sesetengah makanan pejal | 22 | 30 |
Menunjukkan reaksi pada bunyi dan muzik yang didengar | 10 | 15 |
Membezakan pelbagai bunyi di dalam persekitaran. | 46 | 56 |
Boleh mencari barang yang disembunyikan. | 39 | 33 |
Meneliti sesuatu objek dengan tangan atau mata. | 13 | 15 |
Menunjukkan minat kepada objek yang berwarna terang. | 25 | 29 |
Mengumpul maklumat dari persekitaran menggunakan pelbagai deria (lihat, dengar, bau, rasa dan sentuh) | 15 | 26 |
Menggunakan gabungan antara pelbagai maklumat deria (warna, bentuk, tekstur dan rasa) dalam penyelesaian masalah. | 22 | 28 |
Memahami konsep kehidupan yang terdapat dalam persekitaran (contoh: keperluan asas haiwan dan tumbuhan). | 9 | 15 |
Mengaitkan sebab dan akibat melalui soalan-soalan seperti: mengapa?, bagaimana? | 19 | 28 |
Menggunakan pengetahuan dan pengalaman dalam situasi baharu. | 36 | 36 |
Membeza di antara rasa manis, masam dan pahit. | 14 | 25 |
Membeza pelbagai jenis bau (seperti buah pisang, mentega dan limau). | 16 | 23 |
Suka bau susu ibu. | 17 | 16 |
Sensitif terhadap perubahan suhu (contoh: menangis apabila terlalu sejuk atau panas). | 8 | 13 |
Memberi tumpuan kepada bunyi suara | 7 | 8 |
Bertindak balas ke atas suara | 6 | 9 |
Mendengar ke arah bunyi. | 8 | 5 |
Diam apabila mendengar bunyi muzik, lullaby atau dzikir. | 5 | 4 |
Menoleh ke arah suara atau bunyi. | 7 | 6 |
Mengecam ibu, bapa, penjaga dan sesiapa sahaja yang rapat dengannya sejak awal kelahiran. | 12 | 5 |
Mata fokus memandang objek. | 4 | 4 |
Menunjukkan minat kepada warna yang terang dan berkontra (seperti hitam-putih). | 10 | 12 |
Meneroka dan membeza pelbagai tekstur objek melalui sentuhan dan keselesaan memakai fabrik tertentu (contoh: cotton berbanding polyester) | 62 | 57 |
Membeza pelbagai rasa (manis, pahit, masam, masin) | 68 | 47 |
Berhenti bermain apabila mendengar sesuatu bunyi. | 23 | 33 |
Mencari arah punca bunyi dengan memusingkan kepala dan mengelipkan mata. | 19 | 17 |
Suka mendengar lagu yang dinyanyikan padanya. | 20 | 18 |
Memasukkan objek ke dalam mulut untuk meneroka. | 28 | 19 |
Mengajuk bunyi burung/binatang yang didengar. | 59 | 62 |
Merenung corak objek yang berbeza. | 36 | 42 |
Melihat dan mengikut pergerakan objek dari kiri ke kanan dan sebaliknya (180 darjah) | 22 | 16 |
Melihat semua warna dan membeza warna terang-gelap. | 58 | 58 |
Memindahkan pandangan dari satu objek ke satu objek yang lain. | 20 | 17 |
Mencari objek yang terjatuh. | 42 | 29 |
Membezakan jarak dan ruang | 153 | 182 |
Mencari objek dalam bekas (contoh mainan kotak) | 50 | 35 |
Meneroka pelbagai jenis mainan. | 28 | 30 |
Bergerak mengikut objek yang bergerak | 34 | 31 |
Mengenalpasti perubahan yang berlaku pada objek contoh objek timbul jadi tenggelam, basah jadi kering, bersih jadi kotor. | 103 | 98 |
Suka meneliti objek seperti pergerakan roda kereta mainan. | 42 | 34 |
Meneliti, meneroka dan peka dengan persekitaran seperti dapat membezakan bunyi binatang, kenderaan dan cuaca. | 72 | 84 |
Mendengar dengan teliti sesuatu bunyi atau percakapan yang menarik mereka. | 130 | 179 |
Memerhati perubahan yang berlaku pada satu-satu objek. | 109 | 122 |
Bertindak balas terhadap rangsangan deria secara lisan. | 168 | 184 |
Membezakan berbagai jenis deria: - rasa seperti masam-manis, - tekstur seperti kasar-lembut, - suhu seperti panas-sejuk, - bunyi seperti kuat-perlahan, - bau wangi-busuk | 101 | 126 |
Membezakan bentuk-bentuk dan menyiapkan jigsaw puzzle yang mudah. | 144 | 132 |
Suka meneroka objek untuk mempelajari sesuatu daripadanya. | 130 | 152 |
Berminat untuk mendapat pengalaman baru di luar rumah atau tempat baharu. | 133 | 160 |
Mencuba untuk menyanyi apabila mendengar lagu. | 157 | 181 |
Menyanyi lagu mengikut melodi dan rentak yang betul. | 119 | 137 |
Mula mengaitkan sebab dan akibat melalui soalan (contoh: kenapa perlu pakai kasut masa main luar?). | 129 | 146 |
Mula memahami konsep prasains (contoh: air mengalir). | 127 | 117 |
Boleh membezakan jarak (jarak yang dekat dan jauh) | 87 | 82 |
Meneliti, meneroka, peka dan membuat pilihan dari persekitaran. | 171 | 183 |
BILANGAN PERKEMBANGAN KANAK-KANAK MENGIKUT SENARAI SEMAK KURIKULUM PERMATA BERDASARKAN JANTINA BAGI PERKEMBANGAN DERIA DAN PEMAHAMAN DUNIA PERSEKITARAN (TIDAK CAPAI) |
||
---|---|---|
Jumlah Keseluruhan Kanak-Kanak : 4,415 orang | ||
Kriteria | Perempuan | Lelaki |
Merenung ke arah objek yang terletak lebih kurang 20-25sm dari wajahnya. | 14 | 10 |
Melihat mengikut arah objek yang bergerak apabila didudukkan | 42 | 34 |
Menggerakkan kepala dan mata mengikut objek bergerak. | 7 | 12 |
Mencapai dan menggenggam objek dan membuat bunyi yang biasa didengar | 36 | 21 |
Bertindak balas apabila mendengar pelbagai bunyi (contoh bunyi telefon, pintu diketuk dan sebagainya) | 25 | 16 |
Boleh membezakan tekstur seperti kasar dan halus, licin dan kesat. | 87 | 69 |
Mengenal dan menamakan punca bunyi di persekitaran (contoh: bunyi kucing, bunyi kereta) | 2 | 1 |
Mengenal dan menamakan tekstur (contoh: keras, lembut, tajam) | 1 | 1 |
Mengenal objek di persekitaran (contoh: pokok, longkang, kucing) | 3 | 1 |
Meramal sesuatu kejadian (contoh: nak hujan, nanti tumpah) | 1 | 2 |
Membuat pemerhatian pada objek dalam persekitaran menggunakan deria | 279 | 284 |
Menggunakan bahan ICT (contoh:memilih dan memulakan game, tanpa bantuan) | 120 | 155 |
Memberi tahu sebab dan akibat (contoh: jangan lari, nanti jatuh) | 0 | 1 |
Memberi tahu ciri-ciri sesuatu objek/bahan. | 198 | 200 |
Memberitahu pelbagai jenis rasa pada sesuatu makanan. | 61 | 93 |
Mengumpul dan merekod maklumat berbagai cara (contoh: lakaran, senarai semak bergambar) | 1 | 2 |
Mengetahui bahawa bunyi boleh dihasilkan berbagai cara (contoh: ketuk meja, goncang botol air) | 1 | 2 |
Meneroka pelbagai tekstur objek. | 19 | 26 |
Membeza pelbagai jenis rasa makanan | 40 | 38 |
Suka sesetengah makanan pejal | 22 | 30 |
Menunjukkan reaksi pada bunyi dan muzik yang didengar | 10 | 15 |
Membezakan pelbagai bunyi di dalam persekitaran. | 46 | 56 |
Boleh mencari barang yang disembunyikan. | 39 | 33 |
Meneliti sesuatu objek dengan tangan atau mata. | 13 | 15 |
Menunjukkan minat kepada objek yang berwarna terang. | 25 | 29 |
Mengumpul maklumat dari persekitaran menggunakan pelbagai deria (lihat, dengar, bau, rasa dan sentuh) | 15 | 26 |
Menggunakan gabungan antara pelbagai maklumat deria (warna, bentuk, tekstur dan rasa) dalam penyelesaian masalah. | 22 | 28 |
Memahami konsep kehidupan yang terdapat dalam persekitaran (contoh: keperluan asas haiwan dan tumbuhan). | 9 | 15 |
Mengaitkan sebab dan akibat melalui soalan-soalan seperti: mengapa?, bagaimana? | 19 | 28 |
Menggunakan pengetahuan dan pengalaman dalam situasi baharu. | 36 | 36 |
Membeza di antara rasa manis, masam dan pahit. | 14 | 25 |
Membeza pelbagai jenis bau (seperti buah pisang, mentega dan limau). | 16 | 23 |
Suka bau susu ibu. | 17 | 16 |
Sensitif terhadap perubahan suhu (contoh: menangis apabila terlalu sejuk atau panas). | 8 | 13 |
Memberi tumpuan kepada bunyi suara | 7 | 8 |
Bertindak balas ke atas suara | 6 | 9 |
Mendengar ke arah bunyi. | 8 | 5 |
Diam apabila mendengar bunyi muzik, lullaby atau dzikir. | 5 | 4 |
Menoleh ke arah suara atau bunyi. | 7 | 6 |
Mengecam ibu, bapa, penjaga dan sesiapa sahaja yang rapat dengannya sejak awal kelahiran. | 12 | 5 |
Mata fokus memandang objek. | 4 | 4 |
Menunjukkan minat kepada warna yang terang dan berkontra (seperti hitam-putih). | 10 | 12 |
Meneroka dan membeza pelbagai tekstur objek melalui sentuhan dan keselesaan memakai fabrik tertentu (contoh: cotton berbanding polyester) | 62 | 57 |
Membeza pelbagai rasa (manis, pahit, masam, masin) | 68 | 47 |
Berhenti bermain apabila mendengar sesuatu bunyi. | 23 | 33 |
Mencari arah punca bunyi dengan memusingkan kepala dan mengelipkan mata. | 19 | 17 |
Suka mendengar lagu yang dinyanyikan padanya. | 20 | 18 |
Memasukkan objek ke dalam mulut untuk meneroka. | 28 | 19 |
Mengajuk bunyi burung/binatang yang didengar. | 59 | 62 |
Merenung corak objek yang berbeza. | 36 | 42 |
Melihat dan mengikut pergerakan objek dari kiri ke kanan dan sebaliknya (180 darjah) | 22 | 16 |
Melihat semua warna dan membeza warna terang-gelap. | 58 | 58 |
Memindahkan pandangan dari satu objek ke satu objek yang lain. | 20 | 17 |
Mencari objek yang terjatuh. | 42 | 29 |
Membezakan jarak dan ruang | 153 | 182 |
Mencari objek dalam bekas (contoh mainan kotak) | 50 | 35 |
Meneroka pelbagai jenis mainan. | 28 | 30 |
Bergerak mengikut objek yang bergerak | 34 | 31 |
Mengenalpasti perubahan yang berlaku pada objek contoh objek timbul jadi tenggelam, basah jadi kering, bersih jadi kotor. | 103 | 98 |
Suka meneliti objek seperti pergerakan roda kereta mainan. | 42 | 34 |
Meneliti, meneroka dan peka dengan persekitaran seperti dapat membezakan bunyi binatang, kenderaan dan cuaca. | 72 | 84 |
Mendengar dengan teliti sesuatu bunyi atau percakapan yang menarik mereka. | 130 | 179 |
Memerhati perubahan yang berlaku pada satu-satu objek. | 109 | 122 |
Bertindak balas terhadap rangsangan deria secara lisan. | 168 | 184 |
Membezakan berbagai jenis deria: - rasa seperti masam-manis, - tekstur seperti kasar-lembut, - suhu seperti panas-sejuk, - bunyi seperti kuat-perlahan, - bau wangi-busuk | 101 | 126 |
Membezakan bentuk-bentuk dan menyiapkan jigsaw puzzle yang mudah. | 144 | 132 |
Suka meneroka objek untuk mempelajari sesuatu daripadanya. | 130 | 152 |
Berminat untuk mendapat pengalaman baru di luar rumah atau tempat baharu. | 133 | 160 |
Mencuba untuk menyanyi apabila mendengar lagu. | 157 | 181 |
Menyanyi lagu mengikut melodi dan rentak yang betul. | 119 | 137 |
Mula mengaitkan sebab dan akibat melalui soalan (contoh: kenapa perlu pakai kasut masa main luar?). | 129 | 146 |
Mula memahami konsep prasains (contoh: air mengalir). | 127 | 117 |
Boleh membezakan jarak (jarak yang dekat dan jauh) | 87 | 82 |
Meneliti, meneroka, peka dan membuat pilihan dari persekitaran. | 171 | 183 |